15 czerwca 2013 r. przy pięknej, już letniej pogodzie,wyruszyliśmy na kolejne szkolenie-zwiedzanie Tym razem była to trasa po wschodniej części wybrzeża należącego do województwa zachodniopomorskiego „Śladami Książąt Pomorskich.”

Nasi przewodnicy Ewa Fabrycy i Staszek Pilip przekazywali nam różne ciekawostki o mijanych miejscowościach. Przejechaliśmy nową obwodnicą Nowogardu.

W Płotach dowiedzieliśmy się, że ta niewielka miejscowość ma aż dwa zamki. Nowy Zamek renesansową budowlę o średniowiecznych korzeniach, w której obecnie znajduje się Biblioteka Publiczna i Nowy Zamek dawną siedzibę rodu Osten z kilkusetletnimi księgozbiorami, kolekcją monet, gobelinów i innych dzieł sztuki.

W Biesiekierzu widzieliśmy największy, (9 m wysoki) w Europie i na świecie Pomnik Ziemniaka, stojący od 1983 roku postawionyw celu upamiętnienia wyhodowania 9 nowych odmian ziemniaka.

Do Dobrzycy dotarliśmy pełni zaciekawienia, co zobaczymy w Ogrodach Hortulus. Załączone fotki chyba odpowiedzą na to pytanie. Uczta dla oczu, podziw dla pomysłodawców, mnóstwo zdjęć, niezapomnianych wrażeń i kupionych w tamtejszym sklepie roślinek, bibelotów. Pewno wielu z nas tam jeszcze wróci, tym bardziej,że każda pora roku to jakby inne ogrody.Dzięki uprzejmości opiekunki ogrodów odwiedziliśmy powstającą drugą ich część, gdzie już wybudowano wspaniałą wieżę widokową, posadzono setki roślin, a w trakcie realizacji jest projekt sztucznego jeziora z teatrem letnim.

Koszalin drugie, co wielkości miasto w województwie, ze względu na ograniczony czas zwiedziliśmy z okien autokaru. Dowiedzieliśmy się, że to też dawna siedziba Książąt Pomorskich. Miasto w znacznym stopniu zniszczone działaniami wojennymi. Widzieliśmy też Górę Chełmską, miejsce kultu ludów kultury łużyckiej, później pomorskiej.
Następnym naszym celem było Darłowo, dawniejznacząca siedziba Książąt Pomorskich z ciekawym gotyckim zamkiem, cudem niezniszczonym w wyniku działań wojennych zamkiem, ale wielokrotnie przebudowywanym przez kolejnych właścicieliz niekoniecznie dobrymi rezultatami. O dziejach tej budowli i mieszkających tam książętach opowiedział nam i poprowadził przez sale ekspozycyjne p. Jerzy Buziałkowski dyrektor tegoż zamku.

W Darłowie znajduje się także kościół  Najświętszej Marii Panny, w którym podziwiać można nie tylko  sarkofagi króla Danii, Szwecji i Norwegii Eryka I  i dwóch  księżnych- wdów: Elżbiety i Jadwigi, ale i wspaniałe organy oraz bogato zdobiona ambonę.

W Darłówku mieliśmy okazję zobaczyć przebudowany w latach ubiegłego wieku most rozsuwany na rzece Wieprzy łączący Darłówko Wschodnie z Zachodnim. Jedyna taka budowla na terenie Polski. Atrakcja turystyczna tej miejscowości. W czasie wolnym niektórzy z nas byli na plaży, inni korzystali z rybnego menu tamtejszych smażalni lub kupowali świeże ryby od tamtejszych rybaków.

Bardzo zmęczeni, ale pełni wrażeń, zakupionych roślin w ogrodach Hortulus wróciliśmy wieczorem do Szczecina.